הקרב בואדי מבעוק

הקרב בואדי מבעוק

​​​​​קרב שהתחולל ב-14 באוקטובר 1973 בין כוחות מאוגדה 252 לבין כוחות של הארמיה השלישית המצרית בגזרה הלחימה הדרומית, לא הרחק ממעבר המיתלה. קרב זה השתלב במתקפת הנגד שערך הצבא המצרי כדי להעמיק את אחיזתו בגדה המזרחית של התעלה ולהקל על נטל הלחימה בחזית הסורית, והסתיים בניצחון ישראלי מוחץ בו נגרעו חטיבה 3 וגדוד 339 מחטיבה 113 מהסד"כ המצרי​.

ב-12 באוקטובר 1973 הגיעה ידיעת זהב מהמוסד ולפיה המצרים נערכו להתקפת נגד משוריינת לאורך כל החזית. מטרת המהלך המצרי הייתה להשתלט על שטחים נוספים בעומק סיני, לרתק את תשומת לבו של צה"ל לחזית הדרום, ועל ידי כך להקל על הלחימה של בעלי בריתם מצפון. הסורים היו בעיצומם של קרבות לבלימת התקדמות צה"ל בתוך שטחם, הבירה דמשק הוכנסה לטווח תותחים וכחלק מהסולידריות עמם ביקשו המצרים לסייע בידם ולמנוע מהם תבוסה.

ב-14 באוקטובר בסביבות השעה 06:30 פתח הצבא המצרי בהרעשה ארטילרית כבדה לאורך חזית הלחימה וקידם מאות טנקים מזרחה. בגזרת הלחימה הדרומית הניעו המצרים במהלך מפתיע את חטיבה 3 מהדיביזיה המשוריינת הרביעית דרך ואדי מבעוק באזור שעד אז לא התנהלה בו לחימה. בנוסף, נע גם גדוד ממוכן 339 מאזור עין מוסא שלחוף מפרץ סואץ מדרום לכוח המצרי העיקרי ונועד לאבטח את האגף שלו. כוונת המצרים הייתה להגיע למעבר המיתלה בתנועת איגוף מכיוון דרום בציר בלתי צפוי תוך הימנעות מקרב חזיתי. תצפיות של חטיבה 401 ושל גדוד צנחנים 202 איתרו את תנועת השריון המצרי שחצה את ציר "נווה" לתוך ואדי מבעוק, אך לפחות בתחילה היו מי שסברו במפקדת אוגדה 252 כי לא היה זה יותר ממהלך הטעייה.

אל"ם דן שומרון מפקד חטיבה 401 חשב כי מדובר דווקא באיום משמעותי ושלח כוח מגדוד 46 להתייצב בפתח היציאה של ואדי מבעוק. תוך כדי קידומו של גדוד 46 למקום, הגיעו הטנקים המצריים כמה מאות מטרים בלבד מגדוד חרמ"ש 89 מחטיבה 875, אך ללוחמיו לא היו האמצעים כדי לעצור את הטור המשוריין. בסביבות השעה 07:00 בבוקר הגיעו הטנקים מגדוד 46 לקצה הצפוני של הוואדי והחלו לפגוע בכלים של האויב שנלכדו בשטח נחות. בעזרת סיוע ארטילרי של אגד 209 נפגעו למצרים עשרות טנקים והכוח העיקרי של חטיבה 3 המצרית הושמד. גם חיל האוויר השתתף במערכה ומטוסיו זינבו בדרגים האחוריים ובכוחות המצריים שנסו מוואדי מבעוק על נפשם, ואשר חלקם נתקל בכוח מגדוד 202 שהמתין בצדו הדרומי של הוואדי.

בד בבד עם הפגיעה בכוח החטיבתי המצרי, נעו כוח מגדוד צנחנים 202 בפיקודו של סא"ל דורון רובין עם כוח של שבעה טנקים מגדוד 46 שסופח אליו, מצומת הצירים "נווה"-"יורה" לעבר תעוז צידר ושם נתקלו בגדוד הממוכן 339 המצרי. בקרב שהתפתח במקום ספגו המשוריינים המצריים פגיעות מבזוקות ומתול"ר וכוחותיהם פתחו במנוסה מערבה. תוך כדי המרדף אחר אנשיו נפלו בשבי עשרות מלוחמי הגדוד ובהם מפקדו.

בסיום הקרב בוואדי מבעוק אבדו למצרים עשרות טנקים וכלי רכב משוריינים נוספים נפגעו ונותרו בשטח. מפקד חטיבה 3 המצרית נפל בקרב, מפקד גדוד 339 נפל בשבי ושתי המסגרות הללו חדלו למעשה מלהתקיים. צה"ל איבד בקרב שבעה מלוחמיו, אך הצליח להסיר את האיום על ציר המיתלה ומנע מהמצרים לחדור בגזרה זו לעומק סיני. 

מרשם קרב חטיבה 401