הקרב על תל פארס

הקרב על תל פארס

​קרב שנערך במספר שלבים על תל פארס בו החזיק צה"ל מוצב בעל חשיבות מודיעינית. ב-7 באוקטובר 1973 צה"ל פינה את התל לאחר הנחתת כוחות קומנדו סורי במקום, אך כעבור יומיים הצליח להחזיר את השליטה עליו לידיו.

​תל פארס הידוע גם כהר פרס וכתל זוהר הינו הר געש כבוי הממוקם בקצה הדרום מזרחי של קו התלים הישראלי ברמת הגולן. גובהו של התל הוא 929 מטרים והוא מתנשא כ-200 מטרים מעל סביבתו וחולש על מרכז הרמה. ערב מלחמת יום הכיפורים החזיק צה"ל על פסגת התל מוצב תצפית מבוצר שאויש על ידי חיילים מחיל המודיעין ולוחמים מגדוד 50 מחטיבת הצנחנים 35 שהיו אחראים על אבטחתו. בנוסף, נפרסה למרגלותיו סוללת תותחים שהייתה כפופה לגדוד בה"ד 9 בפיקודו של סא"ל בן עמי כהן. גובהו של התל העניק יכולת תצפית לעומק שטח סוריה ויכולת לטווח באופן יעיל ארטילריה על מטרות אויב במרחב.

בצהריי ה-6 באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים והסורים פתחו בתקיפות אוויריות והרעשה ארטילרית לאורך הקו הסגול. לאחר מכן הם הניעו את חטיבות החי"ר ובהמשך את חטיבות השריון לתוך רמת הגולן וחדרו לעומק חלקה הדרומי. כפועל יוצא מכך המוצב בתל פארס נמצא למעשה בשטח ששרץ בכוחות אויב וחיילי צה"ל שנכחו בגזרה נמצאו בסכנת חיים ממשית. איום זה אף התממש כאשר ב-7 באוקטובר בסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר נסוגו חיילי סוללת בה"ד 9 שלמרגלות התל במגמת תנועה מערבה ונתקלו בחיילים סורים מחטיבת השריון 46. 15 מלוחמי הסוללה נהרגו והנותרים נמלטו לתל פארס.

בבוקר ה-7 באוקטובר עלה החשש בפיקוד הצפון כי עשרות החיילים הנמצאים בתל פארס עלולים ליפול בשבי, באופן דומה למה שאירע במוצב החרמון. לאור זאת, קיבל מפקד גדוד 53 רס"ן עודד ארז, שהגזרה הייתה באחריותו, הוראה לרכז את הטנקים העומדים לרשותו להגנת התל, ולהמתין להוראות נוספות בתקווה שכוחות המילואים המגיעים לחזית יוכלו לסייע. הוא פרס כ-11 טנקים על כתף התל בהגנה היקפית והותיר טנקים בודדים למרגלותיו, ניהל מעת לעת חילופי אש עם כוחות סורים ונערך לשהיית לילה. אולם, בין השעות 16:00-15:00 נצפו מספר מסוקים סוריים, שהתכוונו להנחית על התל עשרות לוחמי קומנדו, ולהשתלט על המוצב שנתפס בעיניהם כבעל חשיבות אסטרטגית.

עודד ארז העביר דיווח למפקדת פיקוד הצפון על התפתחות מסוכנת זו, ולפיכך ניתנה פקודה לגדודי הארטילריה בגזרה להמטיר פגזים על התל כדי לסכל את תנועת לוחמי הקומנדו. לקראת ערב הוא קיבל מקצין האג"ם הפיקודי סא"ל אורי שמחוני אישור לפנות את התל ולסגת מערבה בחסות החשכה. עודד ארז ארגן שיירה בת כ-14 טנקים, שני זחל"מים ונגמ"ש ועליהם הועמסו  כ-120 חיילים מגדודים 50, 53, 82, מבה"ד 9 ומחיל המודיעין ובסביבות השעה 18:00 ניתן האות לתנועה. השיירה נעה על ציר צבעון לכיוון ציר הנפט, עברה דרך חניון טנקים סורי תוך ניהול קרב קצר, ולקראת חצות הגיעה למעלה גמלא. משם המשיכה בתנועה מערבה ונתקלה בכוח מגדוד 39 בפיקודו של סא"ל יואב וספי. שני הכוחות שלא זיהו זה את זה ניהלו ירי דו-צדדי קצר ובטרם עמדו על טעותם נהרג קצין המבצעים של גדוד 53.

בעת שכוח צה"ל נחלץ מתל פארס השתלטו הסורים על המוצב במקום והשמישו אותו לצרכי ארטילריה. אולם, בשל הצלחת מתקפת הנגד של צה"ל ב-8 באוקטובר והדיפת הסורים לכיס חושניה בדרום רמת הגולן, לא נותר תל פארס בידם זמן רב. ב-9 באוקטובר בשעות אחר הצהריים הגיעו כוחות חטיבה 205 בפיקודו של אל"ם יוסי פלד למרגלות התל ולוחמי גדוד הסיור 288 בפיקודו של סא"ל צביקה דהב, אשר היו כפופים לה כבשו אותו מחדש. בעקבות ההשתלטות על תל פארס פחתה משמעותית האש הארטילרית הסורית באזור ובפרט יכולתם לדייק אותה ויתרונות התצפית והאש במקום שבו לידי צה"ל.